CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Tuesday, May 20, 2008

RENUNGAN SEMPENA MAULID RASUL 2008



Kita mungkin telah banyak kali menyambut maulidur Rasul. Berarak membawa sepanduk sepanjang jalan, mendengar ceramah dan sebagainya. Tetapi pernahkah kita bertanya kepada diri kita sejauh manakah ada di dalam diri kita perasaan cinta kepada Rasul. Apakah perasaan cinta kita kepada Rasul bertambah dari setahun ke setahun atau masih lagi hanya cukup sekadar menyertai perarakan semata-mata dan selepas itu itu kita kembali seperti biasa. Tahun depan berarak lagi, berarak lagi, berarak lagi dan begitulah seterusnya.

Kalaulah hanya itu yang kita lakukan sepanjang hidup kita tanpa ada usaha untuk menghayati nilai sebenar kecintaan kepada Rasul maka akan jadilah kita seperti mana Abu Lahab manusia tertipu yang gembira ketika hari kelahiran Rasulullah SAW. tetapi menjadi penentang yang paling kuat apabila diajak kepada kebenaran oleh Rasulullah SAW. Inilah yang yang disebut oleh Allah dalam surah al-Lahab ayat 1yang bermaksud:

“Binasalah dua tangan Abu Lahab dan binasalah bersamanya”.


Selain daripada mengadakan perarakan dan ceramah, sesungguhnya banyak lagi yang perlu kita lakukan. Yang paling penting ialah kita mestilah bersedia menerima dan belajar untuk menghayati dan melaksanakan segala apa yang diajar oleh Rasul dengan sebaik-baiknya. Walaupun ada yang mungkin diantara perintah Rasul itu ada yang tidak seiring dengan keinginan nafsu kita hendaklah juga kita akur menerimanya serta berusaha untuk melaksanakannya tanpa ada dolak dalik demi cinta kita kepada Rasul.

Inilah yang dikehendaki dalam ertikata cinta yang sebenarnya.

Firman Allah S.W.T. dalam surah al-Ahzab ayat 21 bermaksud:

“Sesungguhnya pada diri Rasulullah itu menjadi contoh tauladan yang baik bagi orang-orang yang mengharapkan akan bertemu dengan Allah pada hari akhirat serta berzikir pada Allah dengan sebanyak-banyaknya.”

0 comments: